کولیک آلرژیک

کولیک آلرژیک

 کولیت آلرژیک که نام علمی آن پروکتو کولیت آلرژیک  ایجادشده به وسیله پروتئین غذا می باشد بیماری نسبتا شایعی می باشد که در شیرخواران کوچک دیده می شود.

معمولا در چند ماه اول زندگی تظاهر پیدا می کند اما در چند هفته اول تولد نیز می تواند دیده شود.تظاهرات این بیماری آلرژیک به صورت
1- دفع رگه های خون قابل رویت در مدفوع شل یا با قوام نرمال
2-مدفوع شل با بلغم که می تواند با یا بدون وجود خون باشد
3 -یبوست که از تظاهرات کمتر شایع می باشد و معمولا با وجود خون مخفی همراه می باشد.

شیرخواران به طور معمول بد حال و بیقرارنمی باشند.

شایعترین آلرژن مسئول شیر گاو سپس تخم مرغ و سویا می باشد و به میزان کمتر مواد غذایی دیگر مقصر می باشند.

این بیماری در هر دو گروه شیرخوارانی که با شیرمادر و شیرخشک تغذیه می شوند میتواند دیده شود.

در صورتی که این یماری تشخیص داده شود معمولا در مورد شیرخوارانی که با شیر مادر تغذیه می شوند  ابتدا لبنیات از رژیم غذایی مادر حذف می گردد و پاسخ شیر خوار ارزیابی میگردد در صورت عدم پاسخ ممکن است نیاز باشد مواد غذایی دیگر حذف شود یا بررسی های بیشتری صورت گیرد.

در مورد شیرخوارانی که با شیر خشک تغذیه میشوند شیرخشک شیرخوار به شیرخشکهای هیدرولیزه تغییر می یابد و پاسخ بالینی بررسی می شود.در صورت عدم پاسخ ممکن است نیاز به بررسی های کاملتری باشد.

به طور معمول نیازی به انجام تست پوستی یا دیگر تستهای آلرژیک نمی باشد مگر اینکه شیرخوار علائم همراه دیگری داشته باشد

به طور معمول بعد از سن یک سالگی غذای حذف شده کم کم به رژیم غذایی شیرخوار طبق نظر پزشک اضافه میگردد و برگشت علایم آلرژیک یا بهبود کامل شیرخوار بررسی میگردد.

در صورتی که شما در پوشک شیرخوار خود رگه خون مشاهده کردید متوانید به فوق تخصص آلرژی مراجعه کنید تا رژیم غذایی شما مورد بررسی قرار بگیرد و صحیح ترین رژیم غذایی و مناسبترین شیرخشک برای فرزند دلبند شما تجویز گردد.

 

دکتر شهرزاد فلاح
فوق تخصص آلرژی و ایمونولوژی بالینی
دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
بیمارستان کودکان مفید و بیمارستان امام حسین (ع)

 

منبع
Uptodate Medicine

تگ (ها): آلرژی به شیر گاو آلرژی به لبنیات آلرژی غذایی فوق تخصص آلرژی کلینیک آلرژی کلینیک آلرژی مجازی کولیک آلرژیک متخصص آلرژی مشاوره آلرژی

آخرین مطالب