آلرژی به پنی سیلین و آنتی بیوتیکهای مرتبط

آلرژی به پنی سیلین و آنتی بیوتیکهای مرتبط

به طور کلی حدود ده درصد افراد نوعی از واکنش ناخواسته به پنی سیلین را گزارش می کنند. هرچند در مورد بیشتر افرادی که اعتقاد به آلرژی به پنی سیلین دارند  با بررسی های دقیق آلرژیک این موضوع رد می گردد یا به علت اینکه تشخیص اولیه نادرست بوده و یا اینکه با گذشت زمان آلرژی برطرف شده است.

با توجه به اینکه آنتی بیوتیکهای خانواده پنی سیلین شامل پنی سیلین جی ι  آمپی سیلین ι آموکسی سیلین و... از دسته آنتی بیوتیکهای پرمصرف می باشند در صورت بروز عوارض ناخواسته به دنبال مصرف آنها نیاز می باشد تا ویزیت پزشک انجام شود تا واکنشهای آلرژیک واقعی از عوارض ناخواسته غیر آلرژیک مانند احساس ناراحتی در معده یا اسهال افتراق داده شود.

نشانه های مختلفی وجود دارد که میتواند نشاندهنده یک واکنش آلرژیک واقعی به پنی سیلین باشد بعضی از اینها شامل: کهیر ι آنژیوادم (تورم بافت نرم زیر پوست) ι تنگی نفس ι احساس گرفتگی گلو ι ... می باشد. شرح حال قبلی این واکنش ها بسیار مهم می باشد زیرا این امکان وجود دارد که فرد در صورت دریافت مجدد دارویا داروهای مشابه دچار واکنش شدیدترویا آنافیلاکسی که نوعی واکنش آلرژیک تهدید کننده حیات می باشد بشود.

تست آلرژی به پنی سیلین مورد اعتمادترین روش برای تعیین آلرژیک بودن فرد به پنی سیلین می باشد.

تست پوستی به پنی سیلین باید در بیمارستان یا زیر نظر پزشک آلرژیست در کلینیک دارای تجهیزات کافی انجام شود.

در صورتی که تست پوستی در دسترس نباشد و احتمال آلرژی به پنی سیلین وجود دارد یا باید آنتی بیوتیک از خانواده دیگری برای بیمار تجویز شود یا اینکه در صورتی که طبق نظر پزشک دریافت آنتی بیوتیک ضروری است پزشک آلرژیست می تواند تست چالش ویا  حساسیت زدایی دارویی انجام دهد.

در صورتی که بعد از دریافت آنتی بیوتیک ها علی الخصوص خانواده پنی سیلین دچارعلائمی مانند بثورات پوستی ι تنگی نفس ι احساس گرفتگی گلو ι خس خس سینه حاد و یا هر علامت ناخواسته دیگری را تجربه کردید ویزیت فوق تخصص آلرژی جهت تعیین ماهیت این واکنش ناخواسته و تعیین امکان یا عدم امکان مصرف مجدد دارو توصیه میگردد.

 

دکتر شهرزاد فلاح
فوق تخصص آلرژی و ایمونولوژی بالینی 
دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
بیمارستان کودکان مفید
بیمارستان امام حسین(ع)

 

منبع
Uptodate Medicine

تگ (ها): آلرژی به آنتی بیوتیک آلرژی به پنی سیلین حساسیت به آنتی بیوتیک حساسیت به پنی سیلین کلینیک آلرژی کلینیک آلرژی مجازی متخصص آلرژی مشاوره آلرژی

آخرین مطالب